Etapy rozwoju niemowlaka

Należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju, według innego schematu. Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej, inne później. Opóźnienie w poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać pół roku. Badania należy przeprowadzać kilkakrotnie w każdy przedziale wiekowym. Dziecko w tym czasie powinno być zdrowe i wypoczęte, a osoba badająca powinna znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka.
Jeżeli reakcje na dźwięki są niepewne i/lub mowa dziecka nie rozwija się, czy postępuje zbyt wolno przyczyny tego stanu mogą być różne, np.: wada słuchu, przewlekłe wysiękowe zapalenie uszu, opóźnienie psychoruchowe, brak stymulacji ze strony środowiska rodzinnego, wady narządów mowy. W każdym z tych przypadków jest potrzebna pomoc specjalisty.
Rodzice mogą sami śledzić w warunkach domowych rozwój swojego dziecka podczas codziennej zabawy. Do tego celu może posłużyć test rozwoju reakcji słuchowych i rozwoju mowy. Wystarczy, gdy krok po kroku (według testu) przeanalizują i ocenią u swojego dziecka obecność wymienionych reakcji i odpowiedzą na poniższe pytania „tak” lub „nie”.
Noworodek reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na bardzo głośne dźwięki (odruch Moro)
1-3 miesiąc życia
Reaguje zmrużeniem oczu lub nagłym rozłożeniem rączek na głośne dźwięki Przestaje ssać, gdy słyszy głośny dźwięk
Od 2. miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby (kiedy jej nie widzi). Budzi się przy głośnych dźwiękach Głuży wydając gardłowe dźwięki lub samogłoski. Reaguje np. na stukanie, dźwięk odkurzacza itp.
3-6 miesiąc życia
Zwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki Lubi zabawki dźwiękowe, w tym grzechotki, Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
Od 5. m-ca zaczyna gaworzyć, cieszyć się dźwiękiem, zaczyna reagować gaworzeniem na mowę matki; Reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie; Uspokaja się słysząc znany głos; Zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub gdy jest wołane po imieniu
6-10 miesiąc życia
Reaguje na zakaz „nie wolno”; Reaguje na swoje imię; Zwraca głowę w kierunku dźwięku; Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi; Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę, gaworzeniem nawiązuje dialog z matką; Reaguje na szelest papieru, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki; Łączy dźwięki i powtarza sylaby, np. ba-ba, da-da; Bawią je rymowanki, zabawa kosi-kosi
12 miesiąc życia
Reaguje na swoje imię, zwraca głowę w kierunku, z którego dochodzi głos; Zwraca głowę w stronę interesującego dźwięku; Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi; Używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę (zaczepia); Próbuje naśladować głos mamy, taty pod względem rytmu i głośności; Spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty, osoby, gdy się o to poprosi; Tańczy, porusza się i wydaje dźwięki w takt muzyki Mówi pierwsze słowa (mama, tata), mówi i pokazuje np. pa-pa, nie ; Naśladuje głosy zwierząt, wypowiada niektóre onomatopeje
Rozumie pytania: gdzie jest tata, mama?
12-18 miesiąc życia
Reaguje na zakaz „nie wolno”, Reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju, Reaguje na polecenia i pytania np. :chodź, czy chcesz jeszcze? Naśladuje wiele wypowiedzianych przez rodziców słów; Szuka źródła interesującego go dźwięku; Reaguje na szelest bibuły, grzechotkę, delikatne stukanie łyżeczką o brzeg szklanki; Mówi 3 lub 4 słowa; Bawią go rymowanki, zabawa kosi-kosi, a kuku; Tańczy przy muzyce; Poproszone pokaże nos, oko, ucho
18-24 miesiąc życia
Pokazuje różne części ciała; Spełnia proste polecenia, np. włóż piłkę do pudełka, daj lalę; Odpowiada na pytania, np. czy chcesz więcej?
Mówi od 20 do 300 słów; Śpiewa i tańczy przy muzyce
Pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa
Nazywa to, czego chce: auto, soczek, ciastko
Potrafi naśladować głos np. kota, psa, pokazując odpowiedni obrazek
2-4 rok życia
Słucha radia i telewizji na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny; Spełnia trudniejsze polecenia słowne, np. schowaj zabawki; Odpowiada na pytanie: co to jest? Zadaje pytania interesując się otoczeniem; Mówi coraz więcej zdaniami, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki; Śpiewa i tańczy przy muzyce; Słyszy i rozumie rozmowę w drugim pokoju.

Dodaj komentarz